پاسخنامه سوالات در انتهای مطلب قابل مشاهده می باشد.

جهت دریافت خلاصه این درس اینجا کلیک کنید.

جهت دریافت رایگان یکی از منابع به عنوان نمونه روی این قسمت کلیک کنید.

۱- کدام یک از موارد زیر از اصول ناظر بر برنامه‌های درسی و تربیتی نمی‌باشند؟
الف) جامعیت
ب) توجه به شباهت ها
ج) تعادل
د)اعتبار نقش یادگیرنده

۲-کدام یک از اصول ناظر بر برنامه‌های درسی و تربیتی بر سایر اصول حاکم است ؟
الف) تقویت هویت ملی
ب) اعتبار نقش مرجعیت معلم
ج) یکپارچگی و فراگیری
د) دین محوری

۳-فرایند .............. فرایندی زمینه ساز برای ابراز گرایش‌های فطری شناخت موقعیت یادگیرنده و اصلاح مداوم آن است.
الف) یاددهی
ب) یاددهی-یادگیری
ج) یادگیری
د) آموزش

۴)..........حاصل تعامل خلاق هدفمند و فعال یادگیرنده با محیط‌های متنوع یادگیری است که دیدگاه دانش آموزان را به طور معنادار نسبت به ارتباط خود خداوند دیگران و مخلوقات تحت تاثیر قرار می‌دهد.
الف) پرورش
ب) آموزش
ج) تربیت
د)یادگیری

۵) کدام مکان محیط یادگیری پایه و اصلی می‌باشد؟
الف) مدرسه
ب) خانواده
ج)جامعه
د) دانشگاه

۶-در میان عناصر پنجگانه عنصر ........... جنبه محوری دارد و سایر عناصر پیرامون آن تعریف و تبیین می‌شوند.
الف)ایمان
ب)علم
ج)تعقل
د)اخلاق

۷-کدام یک از موارد زیر از منابع اخذ معارف اسلامی نمی‌باشد؟
الف) سنت و سیره پیامبر
ب) روایات
ج) عقل
د) سنت و سیره پیامبر

۸) اساس اعمال دینی ............. است.
الف) ایمان
ب) تعقل
ج) ایمان مبتنی بر تفکر
د) معرفت

۹-مهمترین رسالت تعلیم و تربیت در نظام اسلامی چیست؟
الف) معرفت و ایمان به دین اسلام
ب) شناخت خود
ج) شناخت خدا
د) دستیابی به حیات طیبه

۱۰-کدام یک از موارد زیر از حوزه‌های یادگیری حکمت و معارف اسلامی نمی‌باشد؟
الف) اعتقادات
ب) اخلاق
ج) احکام
د) سعادت و کمال

۱۱-سازماندهی محتوای حوزه‌های حکمت و معارف اسلامی و قرآن و عربی در دوره ابتدایی به چه صورتی است ؟
الف) مجزا
ب) هماهنگ
ج) تلفیقی
د) ناهماهنگ

۱۲-کدام یک از موارد زیر از مهارت‌های فرازبانی نمی‌باشد ؟
الف) ارتباط
ب) تفکر
ج) نقد
د) تحلیل

۱۳-در سازماندهی محتوا در دوره ابتدایی، کارکرد هنری زبان صرفاً با چه هدفی دنبال می‌شود؟
الف) انتقال ارزش‌های فرهنگی
ب) با هدف لذت بردن از زبان
ج) رشد تقویت توانمندی‌های هنری
د) کسب هویت ملی

۱۴-از کارآمدترین امکانات در امر تربیت چیست؟
الف) ادبیات
ب) فرهنگ
ج) هنر
د) فرهنگ و هنر

۱۵-تربیت فرهنگی و هنری در سال‌های آغازین تحصیل به چه صورتی انجام می‌گیرد؟
الف) آموزش مستقیم
ب) آموزش غیر مستقیم
ج) آموزش موضوع محور
د)  آموزش مستقیم و غیرمستقیم

۱۶-در دوره دوم متوسط سازماندهی محتوا در شاخه فنی و حرفه‌ ای .......... و بر اساس رشته‌های ورزشی خواهد بود.
الف) موضوع محور
ب) تلفیقی
ج) مجزا
د) سلامت محور

۱۷-حصول تربیت متعالی در گرو رابطه و تعامل متقابل......... است.
الف) فرد و خانواده
ب) فرد و جامعه
ج) فرد و مدرسه
د) فرد و متربی

۱۸- کدام علم ریشه در قوه تعقل انسانی و نقش موثری در درک قانونمندی طبیعت دارد؟
الف) ادبیات
ب) علوم تجربی
ج) مطالعات اجتماعی
د) ریاضیات

۱۹- بحث......... در ریاضیات مدرسه‌ای بسیار اساسی است.
الف) ادراک
ب) شهود
ج) احساس
د) تجربه

۲۰-کدام علم حاصل کوشش انسان برای درک واقعیت‌های هستی و کشف فعل خداوند است؟
الف) علوم انسانی
ب) ریاضیات
ج) ادبیات
د) علوم تجربی

۲۱-از نتایج حاصل از ارزشیابی برای کدام یک از موارد زیر استفاده نمی‌شود؟
الف) رشد حرفه‌ای متربیان
ب) بهبود برنامه درسی
ج) برنامه‌ریزی
د) رشد حرفه‌ای معلمان

۲۲-سن شروع دوره ابتدایی چند سال می‌باشد؟
الف) ۶ سال
ب) ۷ سال
ج) ۵ سال
د) در مناطق مختلف متفاوت است.

۲۳-مشاوره و هدایت تحصیلی و تربیتی ر کدام دوره تحصیلی الزامی می‌باشد؟
الف) ابتدایی
ب) متوسطه اول
ج) متوسطه دوم
د) در تمامی دوره‌های تحصیلی

۲۴-زمان آموزش هر پایه تحصیلی در دوره ابتدایی چند ساعت می‌باشد ؟
الف) ۱۱۱۰
ب) ۹۲۵
ج) ۸۲۵
د) ۱۲۹۵

۲۵-ساعت کار هفتگی دوره ابتدایی در کلیه پایه‌ها چند ساعت می‌باشد؟
الف) ۲۴ ساعت
ب) ۲۶ ساعت
ج) ۲۸ ساعت
د) ۲۵ ساعت

۲۶-ساعت کار هفتگی دوره متوسطه دوم نظری حداکثر چند ساعت می‌باشد؟
الف) ۳۰ ساعت
ب) ۳۵ ساعت
ج) ۳۸ ساعت
د) ۳۶ ساعت

۲۷-مبنای محاسبه زمان آموزش و امتحانات چند هفته از اول مهر تا پایان خرداد می‌باشد؟
الف) ۳۵ هفته
ب) ۵۲ هفته
ج) ۳۸ هفته
د) ۳۷ هفته

۲۸-کدام یک از موانع اصلی حرکت متعالی انسان نمی‌باشد؟
الف) نفس اماره
ب)  قدرت طلبی
ج) دنیا طلبی
د) شیطان

۲۹-کدام یک از موارد زیر از ابزارهای شناخت و معرفت نمی‌باشند ؟
الف)حواس
ب)خیال
ج)شهود
د)تجربه

۳۰-متعالی‌ترین لایه هویتی انسان چیست؟
الف) هویت دینی
ب) هویت ملی
ج) هویت توحیدی
د) هویت نژادی



۱-ب
۲-د
۳-ب
۴-د
۵-الف
۶-ج
۷-ب
۸-ج
۹-الف
۱۰-د
۱۱-ج
۱۲-الف
۱۳-ب
۱۴-د
۱۵-ب
۱۶-الف
۱۷-ب
۱۸-د
۱۹-ب
۲۰-د
۲۱-الف
۲۲- الف
۲۳-د
۲۴-ب
۲۵-د
۲۶-ب
۲۷-د
۲۸-ب
۲۹-د
۳۰-ج

خلاصه برنامه درسی ملی اینجاست!👇