پاسخنامه سوالات در انتهای مطلب قابل مشاهده است
جهت دریافت خلاصه این درس اینجا کلیک کنید
۱-چه کسی در تعریف اندازهگیری بر کاربرد قواعد تاکید دارد؟
الف) برونر
ب ) ثرندایک
ج) نانالی
د) هیچکاک
۲-به مجموعه ای از سوالات گفته میشود که هدف آن جمع آوری اطلاعات درباره ویژگیهایی از افراد است.
الف) مصاحبه
ب) پرسشنامه
ج) آزمون
د)سنجش
۳-کدام یک از موارد زیر هم کمی و هم کیفی میباشد؟
الف) آزمون
ب) پرسشنامه
ج) مصاحبه
د) سنجش
۴-به یک فرایند نظامدار برای جمع آوری تحلیل و تفسیر اطلاعات گفته میشود به این منظور که تعیین شود آیا هدفهای مورد انتظار تحقق یافتهاند یا در حال تحقق یافتن هستند و به چه میزانی.
الف) آزمون
ب) ارزشیابی
ج) سنجش
د) تحقیق
۵- کدام یک از موارد زیر از ویژگیهای ارزشیابی آموزشی نمیباشد؟
الف) تعمیم پذیر است
ب) با ارزش سر و کار دارد
ج) مبنای نظری ندارد
د) منجر به تصمیم گیری میشود
۶-اگر نمونههای انتخاب شده در آزمون بیشتر معرف ویژگیهای .........باشد نتایج اندازهگیری دقیقتر است.
الف) عاطفی
ب)فردی
ج)رفتاری
د) روانی
۷-معروفترین وسیله اندازهگیری در روانشناسی و آموزش و پرورش چیست؟
الف) آزمون
ب) ارزشیابی
ج) پرسش
د) سنجش
۸-اصطلاح سنجش در کجا کاربرد دارد؟
الف) روانشناسی بالینی
ب) روانشناسی تربیتی
ج) آموزش و پرورش
د) الف و ج
۹) کدام مورد بر مشاهده عملکرد تاکید زیادی دارد؟
الف) آزمون
ب) سنجش
ج) مصاحبه
د) پرسشنامه
۱۰- در اندازهگیری خصوصیات مورد اندازهگیری به صورت .......... بیان میشود اما در سنجش خصوصیات مورد سنجش به صورت ........... بیان میشود.
الف) کیفی - کمی
ب) کمی - کمی و کیفی
ج) کمی و کیفی - کیفی
د) کمی - کیفی
۱۱-به مجموعه فعالیتهایی که به منظور ساخت اجرا و نمره گذاری آزمون به کار برده میشود چه میگویند؟
الف) ارزشیابی
ب) قضاوت
ج) اندازهگیری
د) سنجش
۱۲-در کدام یک از انواع ارزشیابی ،تمامی آموختههای دانشآموزان در طول یک دوره آموزشی ارزشیابی میشود؟
الف) تکوینی
ب) تشخیصی
ج) فردی
د) تراکمی
۱۳- کدام یک از موارد زیر از محدودیتهای روشهای سنجش عملکردی نمیباشد؟
الف) صرف هزینه زیاد
ب) کمبود پایایی
ج) کمبود دقت نمره گذاری
د) صرف وقت زیاد
۱۴-کدام یک از موارد زیر از قواعد تهیه آزمونهای عملکردی نمیباشد؟
الف) استفاده از تکالیف معنیدار
ب) نگاه واقع بینانه به موقعیت آزمون
ج) عدم استفاده از روشها و فنون گوناگون مشاهده
د) مشخص کردن بازدههای مورد نظر عملکرد.
۱۵-برای سنجش اهداف حوزه شناختی کدام آزمونها شهرت و کاربرد زیادی دارند؟
الف) آزمونهای کتبی و مداد کاغذی
ب) آزمونهای تکوینی
ج) آزمونهای پرسشی
د) آزمونهای شناختی
پاسخنامه:
۱-ج
۲-ب
۳-د
۴-ب
۵-الف
۶-د
۷-الف
۸-د
۹-ب
۱۰-ب
۱۱-ج
۱۲-د
۱۳-الف
۱۴-ج
۱۵-الف
دیدگاه خود را بنویسید