پاسخنامه سوالات در انتهای مطلب قابل مشاهده است

جهت دریافت خلاصه این درس اینجا کلیک کنید

۱-چه کسی در تعریف اندازه‌گیری بر کاربرد قواعد تاکید دارد؟

الف) برونر 

ب ) ثرندایک

ج) نانالی 

د) هیچکاک 


۲-به مجموعه ای از سوالات گفته می‌شود که هدف آن جمع آوری اطلاعات درباره ویژگی‌هایی از افراد است.

الف) مصاحبه 

ب) پرسشنامه 

ج) آزمون 

د)سنجش


۳-کدام یک از موارد زیر هم کمی و هم کیفی می‌باشد؟

الف) آزمون 

ب) پرسشنامه 

ج) مصاحبه 

د) سنجش 


۴-به یک فرایند نظامدار برای جمع آوری تحلیل و تفسیر اطلاعات گفته می‌شود به این منظور که تعیین شود آیا هدف‌های مورد انتظار تحقق یافته‌اند یا در حال تحقق یافتن هستند و به چه میزانی. 

الف) آزمون 

ب) ارزشیابی 

ج) سنجش 

د) تحقیق 


۵- کدام یک از موارد زیر از ویژگی‌های ارزشیابی آموزشی نمی‌باشد؟

الف) تعمیم پذیر است 

ب) با ارزش سر و کار دارد 

ج) مبنای نظری ندارد 

د) منجر به تصمیم گیری می‌شود 


۶-اگر نمونه‌های انتخاب شده در آزمون بیشتر معرف ویژگی‌های .........باشد نتایج اندازه‌گیری دقیق‌تر است.

الف) عاطفی

ب)فردی

ج)رفتاری

د) روانی 


۷-معروف‌ترین وسیله اندازه‌گیری در روانشناسی و آموزش و پرورش چیست؟

الف) آزمون 

ب) ارزشیابی 

ج) پرسش

د) سنجش


۸-اصطلاح سنجش در کجا کاربرد دارد؟

الف) روانشناسی بالینی 

ب) روانشناسی تربیتی 

ج) آموزش و پرورش 

د) الف و ج


۹) کدام مورد بر مشاهده عملکرد تاکید زیادی دارد؟

الف) آزمون

ب) سنجش

ج) مصاحبه

د) پرسشنامه


۱۰- در اندازه‌گیری خصوصیات مورد اندازه‌گیری به صورت .......... بیان می‌شود اما در سنجش خصوصیات مورد سنجش به صورت ........... بیان می‌شود.

الف) کیفی - کمی

ب) کمی - کمی و کیفی

ج) کمی و کیفی - کیفی

د) کمی - کیفی


۱۱-به مجموعه فعالیت‌هایی که به منظور ساخت اجرا و نمره گذاری آزمون به کار برده می‌شود چه می‌گویند؟ 

الف) ارزشیابی 

ب) قضاوت

ج) اندازه‌گیری 

د) سنجش


۱۲-در کدام یک از انواع ارزشیابی ،تمامی آموخته‌های دانش‌آموزان در طول یک دوره آموزشی ارزشیابی می‌شود؟

الف) تکوینی

ب) تشخیصی

ج) فردی

د) تراکمی


۱۳- کدام یک از موارد زیر از محدودیت‌های روش‌های سنجش عملکردی نمی‌باشد؟

الف) صرف هزینه زیاد 

ب) کمبود پایایی 

ج) کمبود دقت نمره گذاری 

د) صرف وقت زیاد 


۱۴-کدام یک از موارد زیر از قواعد تهیه آزمون‌های عملکردی نمی‌باشد؟

الف) استفاده از تکالیف معنی‌دار 

ب) نگاه واقع بینانه به موقعیت آزمون

ج) عدم استفاده از روش‌ها و فنون گوناگون مشاهده 

د) مشخص کردن بازده‌های مورد نظر عملکرد. 


۱۵-برای سنجش اهداف حوزه شناختی کدام آزمون‌ها شهرت و کاربرد زیادی دارند؟

الف) آزمون‌های کتبی و مداد کاغذی 

ب) آزمون‌های تکوینی 

ج) آزمون‌های پرسشی 

د) آزمون‌های شناختی


پاسخنامه:

۱-ج

۲-ب

۳-د

۴-ب

۵-الف

۶-د

۷-الف

۸-د

۹-ب

۱۰-ب

۱۱-ج

۱۲-د

۱۳-الف

۱۴-ج

۱۵-الف